McDrives bestaan sinds de jaren zeventig, maar het is pas sinds kort dat de hamburgerketen echt werk maakt van automatisering van het bestelproces. Zo kunnen klanten nu hun bestelling doen bij een chatbot die natuurlijke taal begrijpt én die zelfstandig orders doorgeeft aan de keuken. In de restaurants zelf staan displays die klanten een menusuggestie doen op basis van wat anderen die dag hebben besteld. Kiezen en betalen is een kwestie van een paar keer klikken. In de rij staan is niet meer nodig. Zo verlicht McDonald’s de werkdruk en verhoogt het de klanttevredenheid, dankzij automatisering.
Bedrijven proberen momenteel van alles in de strijd tegen personeelstekorten. Meer betalen voor meer uren, mensen opleiden, over de grens zoeken naar talent, noem het maar op. Maar er is nóg een oplossing, die al de ‘ideale ontsnapping’ is genoemd: slimmer werken door automatisering en robotisering. Dé manier om meer werk te verzetten met hetzelfde aantal werknemers.
Automatiseren gebeurt natuurlijk al langer. Kosten besparen is een belangrijke drijfveer, evenals de wens om sneller en efficiënter te werken. Nu iedereen medewerkers tekort komt, nemen de investeringen in automatisering echter snel toe. Maar dan moet dat proces wel goed worden aangepakt.
Veelgemaakte fouten
Gartner waarschuwt voor valkuilen die bedrijven kunnen tegenkomen bij het automatiseren, zoals:
- Automatisering zien als eenmalige project in plaats van een voortdurend proces.
- Focussen op maar één vorm van automatisering. Als er bijvoorbeeld met veel succes een tool voor robotic process automation (RPA)is ingezet, gebeurt het wel dat vervolgens alleen nog door een RPA-bril wordt gekeken naar automatisering. Er zijn echter veel meer tools en platforms beschikbaar, met hun eigen karakteristieken en voordelen.
- Niet alle belanghebbenden erbij betrekken, terwijl automatisering veel impact heeft op de werkvloer. Bereid medewerkers daarom van begin af aan voor op verandering. Aandacht voor gebruikersadoptie zorgt voor een grotere kans van slagen.
The next step: hyperautomation
Slimme oplossingen worden vaak geassocieerd met miljardenbedrijven zoals McDonald’s maar zijn inmiddels ook bereikbaar voor kleinere bedrijven. Daardoor komt voor steeds meer organisaties de volgende stap in zicht: die naar hyperautomation. Dat is kortgezegd het gelijktijdig en gecoördineerd inzetten van meerdere tools. Uit een recente enquête van Gartner blijkt dat 60% van alle bedrijven hier al mee bezig is.
Laat mens en machine hun krachten bundelen
Onderzoek van Harvard Business Review (HBR) leert dat angst voor banenverlies door automatisering ongegrond is. Bedrijven groeien het meest als mens en machine elkaar aanvullen.[1] Artificial Intelligence (AI) kan mensen bijvoorbeeld vliegensvlug van bepaalde informatie voorzien die ze nodig hebben om hun werk goed te doen. Ook kan AI repetitief werk overnemen, zodat mensen zich bezig kunnen houden met taken die vragen om creativiteit. Mensen blijven ook nodig om slimme systemen te controleren. Zo werkt de chatbot van McDonald’s voor 85% accuraat, wat betekent dat in 15% van de gevallen nog de tussenkomst van mensen nodig is.
Volgens HBR halen organisaties het maximale uit AI als ze ook onderliggende bedrijfsprocessen aanpassen. Daarvoor moeten ze goed in beeld hebben wat ze willen verbeteren, en hun medewerkers trainen in het omgaan met technologie.
Advanced Programs
Advanced Programs heeft veel kennis en ervaring als het gaat om slim automatiseren. Wij zorgen ervoor dat technologie stabiel werkt en kunnen deze toekomstbestendig maken, zodat u klaar bent om met AI aan de slag te gaan. Ook zijn we sterk in koppelingen en integraties. Processen lopen daardoor efficiënter, want mensen hoeven bijvoorbeeld minder handelingen te verrichten om nuttige inzichten te halen uit data. Daarnaast kunnen we samen met u kansen identificeren.
Wilt u meer weten over wat Advanced Programs voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.